Τετάρτη 6 Απριλίου 2016

Ορισμένες αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τον Δήμο Θεσσαλονίκης



ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ο Δήμος της πόλης της Θεσσαλονίκης είναι στιγματισμένος από παλαιότερα με οικονομικά σκάνδαλα και γενική κακοδιαχείριση (είναι γνωστή στο πανελλήνιο η περίπτωση του «ατσαλάκωτου» -όπως τον αποκαλούσαν σκωπτικά οι Θεσσαλονικείς- πρ. δημάρχου Β. Παπαγεωργόπουλου, του οποίου το προφίλ τσαλακώθηκε κυριολεκτικά όταν βρέθηκε στη φυλακή καταδικασμένος σε ισόβια κάθειρξη για υπεξαίρεση από τα ταμεία του δήμου).  

 

Το ενδιαφέρον μας για την πόλη και η αναγκαιότητα να ακούγεται η φωνή των πολιτών με όποιον τρόπο είναι δυνατό, μας ώθησε να παρακολουθούμε συστηματικά τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στο Δημοτικό Συμβούλιο, συγκεντρώνοντας  πληροφοριακό υλικό σχετικά με τα έργα και τις αποφάσεις του Δήμου. Σχετικά με τη σημερινή δημοτική αρχή, διαφαίνεται πως η δημαρχία Μπουτάρη δεν διαφέρει ουσιωδώς από προηγούμενες θητείες που έχουν απαξιωθεί στην κοινωνική συνείδηση. Και είναι φυσικό κι επόμενο κάτι τέτοιο όταν μεγάλο βάρος της δημοτικής διοίκησης, δίνεται στις στενές σχέσεις συνεργασίας με Γερμανούς εντεταλμένους, στην πλήρη υποταγή στις οδηγίες των υποταγμένων  κυβερνήσεων, στη σύναψη δανείων, στο γνωστό «ράβε-ξήλωνε» (να γκρεμίζουμε για να ξαναφτιάχνουμε), και για να μειώσουμε τις διαμαρτυρίες των συμπολιτών μας που υποφέρουν, να οργανώνεται από κανένα συσσίτιο ή να ιδρύεται κάποιο κοινωνικό παντοπωλείο. 

Το χειρότερο όλων είναι πως σε αυτή την τόσο κρίσιμη εποχή για την ίδια την επιβίωση του ελληνικού λαού και τις δυστοκίες της ελληνικής διοίκησης, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης -όπως και πολλοί άλλοι δήμαρχοι εν Ελλάδι- ταυτίστηκε πλήρως αφενός με τα ξένα  συμφέροντα (κυρίως γερμανικά), αφετέρου με τα συμφέροντα της ντόπιας πλουτοκρατίας και ολιγαρχίας, ενώ παράλληλα  περιφρονεί  και απαξιώνει τις λαϊκές διεκδικήσεις (οι αγρότες π.χ. κατά δήλωσή του «δεν είναι και φτωχαδάκια», «ήταν πάντα χαϊδεμένα παιδιά» και «δεν μπορούν να έχουν ένα σωρό απολαβές και να μην δίνουν εισφορές», όσο δε για τις κινητοποιήσεις τους εντός Θεσσαλονίκης, η τροχαία θα έπρεπε να τους κόβει κλήσεις για τα τρακτέρ όπως δήλωσε από του βήματος του Δ.Σ.).

 

Η ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Θεσ/νίκης αποτελείται από τις παρακάτω δημοτικές παρατάξεις όπως προέκυψαν από τις εκλογές του Μαϊου 2014.

1. «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη», Γιάννης Μπουτάρης, 29 έδρες.

2. «Εντάξει», Σταύρος Καλαφάτης, 10 έδρες

3. «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή Πόλη», Γλυκερία Καλφακάκου, 3 έδρες  

4. «Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλονίκης», Ιωάννης Δελλής, 2 έδρες.

5. «Ελληνική Αυγή για τη Θεσσαλονίκη», Αρτέμης Ματθαιόπουλος, 2 έδρες.

6. «Συμμαχία Πολιτών», Αρμόδιος Στεργίου, 1 έδρα.

7. «Μένουμε Θεσσαλονίκη», Γεώργιος Ρακκάς (αντικαταστάθηκε λόγω εναλλαγής καθηκόντων τον Νοέμβριο 2016 απο τον Κων/νο Σεβρή), 1 έδρα.  

8. «Γειτονιές σε Δράση», Ελεάννα Ιωαννίδου (αντικαταστάθηκε λόγω υποχρεώσεων τον Ιούνιο 2016 από την Μόνικα Αϊβάζογλου), 1 έδρα 

Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου είναι η Καλυψώ Γούλα (παράταξη Μπουτάρη, αντικατέστησε τον Παναγιώτη Αβραμόπουλο), αντιπρόεδρος η Σωτηρία Αδαμίδου - Γκιουλέκα   (παράταξη Καλαφάτη, αντικατέστησε τον Δημήτριο Κούβελα) και Γραμματέας η Ρία Καλφακάκου

 

Από τα πολιτικά κόμματα με έμμεση πολιτική υποστήριξη στις εκλογές του 2014: 

Η παράταξη «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» με επικεφαλής τον Γιάννη Μπουτάρη υποστηρίχθηκε απο ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ.
Η παράταξη «Εντάξει» με επικεφαλής τον Σταύρο Καλαφάτη υποστηρίχθηκε απο την Νέα Δημοκρατία. 

Από τα πολιτικά κόμματα με ξεκάθαρη πολιτική υποστήριξη στις εκλογές του 2014:
Η παράταξη «Θεσσαλονίκη – Ανοιχτή Πόλη» με επικεφαλής την Γλυκερία Καλφακάκου υποστηρίχτηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Η παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλονίκης» με επικεφαλής τον Ιωάννη Δελλή υποστηρίχτηκε από το ΚΚΕ.
Η παράταξη «Ελληνική Αυγή για τη Θεσσαλονίκη» με επικεφαλής τον Αρτέμη Ματθαιόπουλο υποστηρίχθηκε από την Χρυσή Αυγή.
Η παράταξη «Γειτονιές σε Δράση» με επικεφαλής την Ελεάννα Ιωαννίδου υποστηρίχθηκε από τους Οικολόγους Πράσινους.
(Η παράταξη «Μένουμε Θεσσαλονίκη» με επικεφαλής τον Γεώργιο Ρακκά υποστηρίχθηκε από την Κίνηση "Άρδην").

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΔΙΑΠΛΟΚΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Οι βασικότερες αλλαγές που έγιναν στην πόλη μας μετά την υπαγωγή μας στα μνημόνια είναι η εγκατάσταση ενός Συντονιστικού γραφείου δημάρχων στην περιοχή της Καλαμαριάς, στα πλαίσια της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης (DGV http://www.grde.eu/el/)

Η Ελληνογερμανική Συνέλευση Συνεργασίας (GRDE.EU) συμφωνήθηκε μεταξύ Γ. Παπανδρέου και Α. Μέρκελ στις 5 Μαρτίου 2010. Εντεταλμένος από την πλευρά της Γερμανίας ορίστηκε ο Χανς Γιόακιμ Φούχτελ (Νοέμβριος 2011). Η Συνέλευση αυτή δημιούργησε συντονιστικά δράσης και νοίκιασε Γραφεία Δημάρχων -όπως τα αποκαλεί- στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη για να συνεργάζεται με την τοπική αυτοδιοίκηση. 

Επίσημος σκοπός της είναι «η αποδόμηση στερεοτύπων και η βιώσιμη διασύνδεση Ελλάδος – Γερμανίας υπό το πνεύμα της Ευρωπαϊκής Ιδέας». Επί της ουσίας, πρόκειται για τα μάτια και τα αυτιά των Γερμανών στην Ελλάδα, με σκοπό να εντοπίζουν κερδοφόρες ευκαιρίες για «επενδύσεις», όπως έγινε με τα 12  πιο κερδοφόρα αεροδρόμια της χώρας. 

Τα θέματα στα οποία υπάρχει συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών είναι:
1.  Διαχείριση απορριμμάτων (κλείσιμο ΧΥΤΑ, άλλες οικολογικές πρακτικές).
2. Εκπαίδευση (εναλλασσόμενη κατάρτιση, συνδυασμός πρακτικής εξάσκησης και σχολικής εκπαίδευσης).
3. Ενέργεια (περιορισμός του ρυπαντή λιγνίτη, επέκταση των ΑΠΕ κυρίως στα νησιά).
4. Διαχείριση υδάτινων πόρων (βιώσιμη διαχείριση ώστε να εξοικονομείται νερό).
5. Πολιτική Προστασία (εθελοντισμός στο Πυροσβεστικό Σώμα).
6. Γεωργία (καλύτερη εμπορευματοποίηση των ελληνικών γεωργικών προϊόντων).
7. Νεοφυείς Επιχειρήσεις και συνεργασία με τα τοπικά Επιμελητήρια (ωθήσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις, δάνεια στις νεοφυείς καινοτόμες επιχειρήσεις).
8. Τουρισμός (ελκυστικά καινοτόμα αυθεντικά τουριστικά προϊόντα).
9. Δημόσια Διοίκηση (συνεργασία υπό συνθήκες όλο και πιο σφιχτής χρηματοδότησης).
10. Συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών (να δημιουργηθεί κουλτούρα συνεργασίας των πολιτών με την τοπική αυτοδιοίκηση). 

Ήδη ένα από τα βασικά προγράμματα του Δήμου είναι η δημιουργία 24 γειτονιών στη Θεσσαλονίκη, όπου με λαϊκές συνελεύσεις υποτίθεται ότι θα ενθαρρύνονται οι πολίτες να συμμετέχουν εθελοντικά προσέχοντας τη γειτονιά τους. Το πρόγραμμα έχει τον τίτλο «Αγαπώ την πόλη μου, υιοθετώ τη γειτονιά μου». Για όλα αυτά τα «καινοτόμα», σύμβουλος ήταν ο δήμαρχος του Στάιναχ, Φράνς Εντελμαν που παρείχε τεχνογνωσία.

Οι διακηρυγμένοι στόχοι της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης είναι πολύ ασαφείς και μπορούν  να περιλάβουν  τα χειρότερα για μας, όπως την καύση σκουπιδιών ως βιώσιμη πρακτική, την αγορά  του περισσεύματος της τεχνολογίας των ΑΠΕ της γερμανικής βιομηχανίας, την πώληση του νερού «για να διαφυλαχτούν οι υδάτινοι πόροι», την εισαγωγή του θεσμού της μαθητείας (για φτηνά εργατικά χέρια υπό το πρόσχημα της κατάρτισης), απολύσεις στο προσωπικό των δήμων λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης και άλλα παρόμοια.

Για να μπορέσουν να επιτευχθούν οι στόχοι της συνεργασίας αδελφοποιημένων δήμων Ελλάδος – Γερμανίας, εγκαταστάθηκαν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη γερμανικά πολιτικά ιδρύματα και άνοιξαν γραφεία. Προκειται για τα THINK TANKS των γερμανικών κομμάτων. Είναι τα ιδρύματα Konrad  Andenauer, Frindrich Ebert, Hans Seidel, Rosa Luxemburg. Τα ιδρύματα αυτά συνεργάζονται με το ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών) και το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ). Το ίδρυμα Heinrich Bell επέλεξε ως έδρα του τη Θεσσαλονίκη με δηλωμένο στόχο τη μεγαλύτερη συμμετοχή της κοινωνίας των  πολιτών (ΜΚΟ, σύλλογοι) στα δρώμενα του δήμου. Στα πλαίσια της συνεργασίας αυτής, ο δήμαρχος της πόλης συμμετείχε στην 5η Ελληνογερμανική Συνέλευση που έγινε στο Βερολίνο το Νοέμβριο του 2015. 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ"
Μία άλλη, διαφορετική και κάπως περίεργη δραστηριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης είναι  η
υπαγωγή της πόλης (όπως και της Αθήνας) στον κύκλο του προγράμματος «100
Resilient Cities», που αποτελεί μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Rockefeller. Στις 21 Μαίου 2015 έγινε στο δημαρχείο του δήμου Θεσσαλονίκης η πρώτη επίσημη παρουσίαση του προγράμματος και η συνάντηση των φορέων.
Εκεί εισάγεται για πρώτη φορά η έννοια της αστικής ανθεκτικότητας. Αναφέρεται στη δυνατότητα μιας πόλης να επιβιώσει παρά τις απρόσμενες κρίσεις όπως είναι σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές, ένα ξαφνικό και πολύ έντονο μεταναστευτικό κύμα,
όπως και τις χρόνιες πιέσεις όπως είναι η ανεργία, οι άστεγοι, η φτώχεια, η απουσία κοινωνικής συνοχής, η διάρρηξη του κοινωνικού ιστού, οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες. Δίνοντας έντονα την αίσθηση απ’ όλα αυτά ενός κοινωνικού πειραματικού εργαστηρίου.

 

ΠΕΡΙ ΤΗΣ "ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ Α.Ε."

Το πρόγραμμα αστικής ανθεκτικότητας θα διεκπεραιωθεί από την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε. (διαδημοτική/πολυμετοχική εταιρεία) η οποία διεκδικεί κονδύλια του ΕΣΠΑ 2014- 2020 (βλ. σχετικό ρεπορτάζ: http://taxalia.blogspot.gr/2014/03/blog-post_3017.html  

 

Το περίεργο στην εταιρεία αυτή είναι πως ο κύριος μέτοχός της, ο δήμος Θεσσαλονίκης, έχει το 68 % των μετοχών και όλο το Δ.Σ. πλαισιώνεται από δικούς του ανθρώπους, ενώ οι υπόλοιποι 10 δήμοι κατέχουν  το υπόλοιπο των μετοχών. Όμως, εκτός του δήμου Καλαμαριάς και του δήμου Παύλου Μελά, κανένας άλλος δήμος δεν έχει ορίσει εκπρόσωπό του. Σύμφωνα με το καταστατικό της ΔΕΝ υπόκειται σε έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ούτε υποχρεούται να δημοσιεύει αποφάσεις και διαχειριστικές  πράξεις στη Διαύγεια. Ελέγχεται ΜΟΝΟ από το Διοικητικό της Συμβούλιο! 

 

Η εταιρεία μπορεί να διαχειρίζεται σημαντικά κονδύλια προβολής και διαφήμισης του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Υπ. Μακεδονίας – Θράκης καθώς και άλλων φορέων  κατά παρέκκλιση του σχετικού Π.Δ. 261/199, όπου ορίζεται πως κάτι τέτοιο δεν μπορούν να κάνουν μέτοχοι εταιρείας χωρίς ονομαστικές μετοχές. 

 

Από την ιστοσελίδα http://taxalia.blogspot.gr/2013/11/360347.html όπου περιλαμβάνονται στοιχεία από αναρτήσεις στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, διαβάσαμε πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει στην εν λόγω διαδημοτική εταιρεία. Το 2013 ο Δήμος Θεσσαλονίκης αγόρασε 4093 μετοχές αυτής της (ζημιογόνου) εταιρείας και κατέβαλε 360.347 ευρώ. Από τους 21 πρώην συμμετέχοντες δήμους,  η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου καλύφθηκε μόνο από το Δήμο Θεσσαλονίκης.

 

ΧΡΕΗ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΑ
Συνεχίζοντας την «ξενάγηση» στα πράγματα του Δήμου, μαθαίνουμε πως  στις 10 Αυγούστου
  2015 η Διεύθυνση Οικονομικών του ΥΠΕΣ αποφάσισε τα χρέη του προηγούμενου δημάρχου Β. Παπαγεωργόπουλου να πληρωθούν από τους Θεσσαλονικείς! Την 1 Φεβρουαρίου 2016 διαβάζουμε στο
http://www.ereportaz.gr/ta-chrei-tou-dimou-thessalonikis-pros-to-dimosio-pou-arnite-na-plirosi-o-boutaris/ πως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, παρά τις αποφάσεις του υπουργείου, αρνείται να καταβάλει το ποσό της κύριας οφειλής των 6,9 εκατομμυρίων ευρώ με τον τρόπο που ορίστηκε: Δηλαδή να πληρωθούν εφάπαξ τα 5 εκ. και τα υπόλοιπα σε 12 δόσεις με προσαύξηση 10%. Η Δ’ ΔΟΥ Θεσ/νίκης βεβαιώνει απλήρωτα χρέη 16,65 εκατομμυρίων. Αν αυτά παραμείνουν απλήρωτα, θα κληθούν οι κάτοικοι κάποια στιγμή να τα αποπληρώσουν προσαυξημένα. «Τόνοι» χρεών άρχισαν να θάβουν τους δημότες.

 

Στις 5 Οκτωβρίου του 2015 εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο ο προϋπολογισμός του δήμου με ταμειακά διαθέσιμα 23.520.979 ευρώ. Από αυτά, τα 10 εκατομμύρια -όπως καταγγέλλει ο Σπύρος Καλαφάτης της δημοτικής παράταξης ΕΝΤΑΞΕΙ- κατευθύνθηκαν τον Ιανουάριο του 2016 προς την κυβέρνηση για πληρωμή δόσεων προς τους δανειστές και στη συνέχεια ο δήμος δανείστηκε 50 εκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ)! Ο Γιώργος Ρακκάς από τη δημοτική παράταξη ΜΕΝΟΥΜΕ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ γράφει στο ιστολόγιό του πως «με το δάνειο αυτό θέλουν να υποκαταστήσουν το δάνειο του προγράμματος JESSICA  που λόγω δικής τους προχειρότητας στην υποβολή της αίτησης, το έχασαν. Το βαθύτερο κίνητρο για το δανεισμό δεν είναι αναπτυξιακό αλλά, όπως είπε ο δήμαρχος, να βρούνε ζεστό χρήμα, να κινηθούνε κάπως, για να σταματήσουν την ελεύθερη πολιτική τους πτώση»


Ένα πράγμα γίνεται κατανοητό. Όσο οι κάτοικοι της πόλης αφήνουν τους κυβερνήτες της να ενεργούν εν αγνοία τους, θα βρεθούν μπροστά σε εφιαλτικές συνθήκες ζωής και θα αναγκαστούν να αγωνιστούν εκ των υστέρων.

 

Μετά από αυτόν τον πρώτο κύκλο στοιχειώδους ενημέρωσης ορισμένων σημαντικών θεμάτων που αφορούν τον κάθε πολίτη αυτής της πόλης, παρουσιάζουμε τη συνοπτική παρουσίαση των θεμάτων που απασχόλησαν τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου από τις 8 Φεβρουαρίου 2016 κι εντεύθεν (βλ. τα link ανά ημερομηνία εδώ). 

 

Η παρακολούθηση των πεπραγμένων του Δήμου Θεσσαλονίκης διενεργείται από τον Τομέα ΟΤΑ του ΕΠΑΜ Θεσσαλονίκης, με συστηματική παρουσία στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου από τις 8/2/2016.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου